Rövid leírás:
A vasúti pályák sínjein a korábban alkalmazotttól eltérőe nagyobb pályasebességnek és tengelyterhelésnek tulajdoníthatóan, head-checking típusú repedések alakulnak a nagyvasúti sín futó- és vezetési oldalának érintőjéből kiindulva.
Ezek a repedések kiindulópontjai lehetnek az intenzív igénybevétel során, a fáradásos töréseknek. Head-checking repedések és a fáradásos törések közötti kapcsolat tragikus bizonyítéka több, nyugat európai, halálos áldozatokkal is járó baleset. Ilyen tragédia történt 1999-ben az angliai Paddingtonban és a szintén angliai Hatfieldben 2000-ben. A szakértők mindkét esetben a Head-checking repedésekre vezették vissza a balesetet.
A projekben a nagyvasúti sínek head-checking repedéseinek észlelésére alkalmas műszert fejlesztettünk ki. A készülék alkalmas a mechanikai feszültség mérésére, ezáltal a repedések veszélyességének meghatározására, a sín karbantartási munkáinak megtervezhetőségéhez (sínköszörülés szükségességének/mértékének megállapítása)
|